tiistai 10. syyskuuta 2013

The first days in Nebraska


Pari eka päivää on sujunut tosi hyvin ! :) Saavuin siis lauantai yöllä paikallista aikaa 12 Hay Springsiin. 

SUNNUNTAI 8.9.2013

Sunnuntaina kun heräsin käytiin heti pari kysymyspaperia läpi. Se oli sellanen paperi mis oli sellasia kysymyksiä, että pesenkö mä omat vaatteet, milloin mul on nukkumaanmenoaika viikol ja viikonloppusin, milloin ois hyvä aika käydä suihkus yms. Silleen et ei tuu väärinymmäryksiä ja asiat selviävät heti alussa. Musta toi paperi oli just hyvä kun siinä oli tollasii tarpeelisia kysymyksiä, koska en tienny miten tää perhe toimii erinlaisissa asioissa. Hostäitini Judy oli tosi rento nois asiois. Mul ei oo mitää muit sääntöi kun vaa et ei alkoholii, tupakkaa tai huumeita. Judy lupas kuskaa mua ja hakee mut vaikka yöllä pois jostain. Joten ei oo kotiintulo aikojakaan. Sano vaan, että kunhan kerron minne menen kun lähden ulos ja kenen kanssa, et jos se ei saa mua kiini puhelimen kautta nii se ei pelästy kuoliaaks et joku on kidnapannu mut :D Aattelin vaan mielessä, et kuka mut tälläsestä tuppukylästä muka kidnappais... Ja Judy sanoi et mun ei tarvii ansaita luottamusta, että hän antaa sen nyt, mutta jos rikon sen niin sitten se täytyy ansaita takaisin. Mun mielestä just reilu juttu :) 
Sitten seuraavaksi annoin tuliaisia ! Mul oli mukana kolme kirjaa, jotka kerto Suomesta, kaksi muumimukia, paaaljon fazerin suklaata <3 ja salmiakkia. Haahah Judy ja Michael tykkäs salmiakista ja olin tosi yllättyny :) Niiten mielestä Suomi oli tosi kaunis talvella ja ne ihasteli revontulia. 
Sen jälkeen kun kello tuli 12 lähdettiin familydinnerille puistoon. Se oli just sellanen tapahtuma mitä vois kuvitella miten amerikkalaiset viettää vapaa-aikansa :D Puistoon tuli hostperheeni perhettä ja ystäviä, varmaa 15 kappaletta ! Sit kaikki oli tuonut jotain ruokaa ja sitä ruokaa oli paljon. Sitten syötiin ja kaikki tuli puhuu mulle ja kyseli hirveesti, mutta kaikki oli tosi kivoja.
Kerroin heille, että on aika helppoa lintsata tunnilta koulusta tai jättää läksyt tekemättä ja nää oli iha ihmeissään ja sanoivat, että amerikassa sais isot rangaistukset ja soiton kotiin heti :D Sitten kun oltiin syöty alettiin pelaamaan krikettiä ! Pelailtiin sitä joku 2,5 h kunnes kaikki alkoivat lähtemään koteihinsa ja mä olin koomassa hiukan väsynyt kahden tunnin unien jälkeen. Sittenkun päästiin kotiin , menin suoraan vaan nukkumaan ja kello oli siinä vaiheessa vast 17 :D 


Tuossa näkyykin mun hostätit ja hostisä ! Ihania ihmisiä <3JOKA IKISELLÄ on lava-auto täällä :D












  Chloee

           


MAANANTAI 9.9.2013

Sunnuntain heräsin taas jossain 2.30 yöl :D no oma vika, että menin niin aikasin jo nukkumaan! Aamulla kun olimme syöneet ja näin, lähdettiin Judyn, Michaelin ja Judyn lapsen Toin kanssa viereiseen '' kaupunkiin'' nimeltään Crawford. Crawford sijaitsee jonkun 10 minuutin ajomatkan päästä Hay Springsiä ja se on rakennettu teitten viereen. Crawfordissa on paljon autokauppoja ja ravintoloita. Katoin, että löyty kiinalais-, taco-, barbecue-, pannukakku-, tee itse oma hampurilainen ravintolaa :D Sit löytyy perus McDonalds ja Subway ja miljoona muuta pikaruokapaikkaa :D Kukakohan niis käy ku asukkaitaki on nii vähä. 
Mentii eka ostamaan mulle prepaid-liittymä kännykkään, että saataisiin se toimimaan. Sitten 
lähdettiin autokaupoille ja kokeiltiin kolmee tosi isoa maasturia. Käytiin myös välissä muutamissa vaatekaupoissa ja olin suorastaan helpottunu, että täältä tuppukylästäkin löytyy kivoja vaatteita. Eikä vain bootsei ja leveelahkesia farkkuja, jotka on tosi kovaa kamaa täällä :D mä taidan jättää välistä kiitos :DDD Lopuks käytiin Walmartis. Walmartit on tosi yleisiä jenkeis ja ne on vähän niikuin Suomen K-kauppa tai Prisma :D Sitten lähdettiin kotiinpäin josta Toi vei mut katsomaan koululle lentopalloharkkoja, koska mä aijon alottaa lentopallon täällä JEIJJ! Lentopallojoukkue näytti tosi kivalta ja ensviikolla olisi tarkoitus alottaa :) Menin takasin kotiin ja Toin lapset tuli syömään meille. Toilla on 3 tyttöä ja ne on iältään 7, 10 ja 13 ja ne on tosi ihania ja kiinnyin heti jo niihin. Varsinkin 7-vuotias on aivan ihana, se haluu myös olla cheerleaderi ja opetan sille kaikkea cheerleading juttuja :D Toi ja sen lapset käy täällä päivittäin, niin tuun olemaan tekemisissä heidän kaa paljon ! Toi ja hänen perheensä aikoo ottaa ensvuonna vaihto-oppilaan myös, niin sen takia hän viettää paljon aikaa täällä ja hoitaa mun koulujuttuja ja muita juttuja, että sitte hänellä olis kokemusta ensvuodelle. Musta just siistii, koska Toi on tosi kiva ja nuorekas ja niin hauska :D Päivällisen jälkeen olin taas niin väsynyt et menin kello 20 nukkumaan. 


Crowford

                                                                                    





tuollane mun koulu on !

                                                                                 

TIISTAI 10.9.2013

Hahha edistystä tapahtunut ! Heräsin vasta 3.20 viimeyönä :D  No kuitenkin, tää päivä tulis olemaan jännä, koska mul alko koulu :) Mulla tulee olemaan koulua maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin , eli ei perjantaisin koulua jeijj. Syy siihe on, että joka päivä 8-16 ja koulun fudispelit jotka pelataan aina torstai iltana saattavat olla kaukana Hay Springsista ( niinkuin kaikki on kaukana täälätä :D) joten matkoihin menee niin paljon aikaa. Mentiin Toin kanssa aikasemmin koululle tekemään mulle lukkari. Mulla kestää joka koulupäivä 8-16.15 asti ja samanlainen päivä kokoviikon. English ja American History on pakollisia, niin sain valita 5 omaa ainetta. Otin biologiaa, matikkan, kuoron :D, joku business juttu ja journalismin. Koulussa on sääntö, että kännyköitä ei saa käyttää, että jos jäät kiini opettajalle se ottaa sen ja vie kansliaan ja jos haluat sen takaisin joudut maksaa 20 dollarii :D mutta sittenkun menin tunneille niin jokaikinen käytti kännykkää eikä opettajat sanonu mitään. Jotkut noista tunneista on vaa sitä, et istutaan ja puhutaan eikä tehdä mitään järkevää :D aluks voi olla just jeesii, mutta must tuntuu et se alkaa käymään tylsäksi. Opettajilla ja oppilailla on ihan erinlaiset suhteet toisiinsa kuin Suomessa. Voi olla, että kun tää on niin pieni koulu niin sen takii, mutta nää käyttäytyy ihanku opettajat ja oppilaat olis kavereita keskenenään. Ja kaikki maikat on rentoja ja kukaan opettaja ei oo tiukka ja kaikkien mielestä kaikki opettajat on kivoi ! Luokkakoot on tosi pieniä myös. Vaikka Suomessa en oo kovin hyvä matikassa, niin täällä toi aine tuntuu helpoimmalta :D Käydään samoja asioita mitä Suomessa käytiin viimevuonna kun olin ekalla luokalla lukiossa. Pahin aine on varmasti American history, koska en vaa ymmärrä yhtään mitä siellä käsitellään ja mitä siellä puhutaan :D Kaikki sanatkin on ihan outoi ja sellasia joita en oo ikinä kuulukkaan... jooh :D Mut joo päivä meni nopeesti ja ihmiset oli kiinostuneita kyselemään musta ! Kävelin kotiin ja söin ja nyt aattelin mennä nukkuu koska oon iha poikki. Joten see yaa !!




unta nyt !


                                                                                      

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti