maanantai 9. syyskuuta 2013

I'M IN NEBRASKAA

  Aattelin alkaa nyt pitämään tällästä vaihtariblogia, että kaikki ketkä haluu niin voi siiten lukea täältä mun kuulumiset! Tosiaan sain viime keskiviikkona tietää minne menen vaihtoon ja lähtökin olikin jo samanviikon lauantaina :D Pääsin Nebraskaan, Hay Spring nimiseen kylään vaihtoon .Hay Spring sijaitsee ihan Nebraskan ja Shout Dakotan rajoilla. Hey springissä asuu on noin 600-700 ihmistä ja mun tulevassa highschoolissa on noin 70 ihmistä :D Mielestäni just kivempi, että vähemmän oppilaita koulussa, koska oppilaat huomaavat mut heti ja kavereiden saantin helpompaa.




  Hay Spring sijaitsee tossa mis on toi sininen piste

                                                   

Hay Springin keskutaa

                                   

Multa lähti lento Heksinki-Vantaan lentoasemalta lauantai aamuna kello 8 kohti Lontoota.  Lentoasemalla piti olla 6, mutta me mentii jo 5.30, että varmasti ehdin hyvästellä perheen ja kaverit. Mua oli saattamassa Lidia, Saija, Lotta, Annika ja Emppu :) Ja sit tietysti äiti ja iskä !Olihan se hyvin itkuinen tapahtuma, vähän tulee viellä ikävä kun aattelen Suomee, perhettä ja kavereita.






     MISS U <3


                                                                            

Mulla oli yks toinen vaihtari seurana Helsinki-Lontoo lennolla. Lento sujui muuten hyvin, mutta itkin ihan kokoajan, koska Saija, Lotta ja Lidia olivat kirjoittaneet niin kauniit kirjeet mulle. Kanssamatkustajat tais vähä ihmetellä ,että mikä mulla oli oikeen, kun vaan niiskutin ja itkin niin paljon :D Lontoosta jouduin yksin matkustamaan Dallasiin. Onneksi Heathrowilla oli muita STS vaihtareita joilla lähti samasta terminaalista lentoja, joten hengattiin yhdessä siihen asti kunnes kukin lähti omille lennoilleen. Pelkäsin hiukan tota Heathrowia kun kaikki sitä kauhisteli, että se on niin iso :D Onneksi portille oli tosi helppo löytää ja niinpä menin odottelemaan milloin koneeseen pääsee. Odotus aikana sain todellakin huomata kuinka jenkkiläiset on niin ystävällisiä ja auttavaisia. Yksi oikein ihana ja auttavainen jenkkiläisnainen alkoi vain juttelemaan mulle ja kerroin, et oon vaihtoon menossa ja näin. Se lupas auttaa mua Dallasin lentokentällä, et pääsen varmasti koneeseen. Olin tosi helpottunu, että se lupas auttaa koska, mun piti mennä immigrationiin sitten hakee laukku baggage claimilt sitten checkkaa mun laukku seuraavalle lennolle ja sitten mennä tulliin sitten löytää toinen terminaali...jooh :D Konetta ootellessenani Dallasiin huomasin, että mun ja tän jenkkiläisnaisen keskuteluun oli liittynyt varmaa viisi muuta amerikkalaista ja kaikki oli tosi kiinostuneita kyselemään Suomesta ja vaihtoon lähdöstäni :D
Dallasin lento oli piiiiiitkä (yli 10h) ja uuvuttava. En saanut nukuttua tyyliin yhtään ja olokin oli karmea. Korviin sattui, oli ahdasta, jalkoihin sattui, tuntui yksinäiseltä, oli ikävä Suomea, mutta samalla niin innoka olo ja se tuntui oudolta :D sitten väsytti, mutta en saanut nukutuksi... jne. Taisin saada ennenaikasen cultureshokin, joten itkuhan siinä taas tuli :D Tajusin myös, että tuun näkee oikeesti vasta kesän alussa kaikki ihanat ihmiset Suomesta ja se pisti tunteet ihan sekasin. Itkiskelin varmaan 5 tuntia, kunnes nenään ja silmiin sattui niin paljon, että ei enään pystynyt itkemään. Mutta sitten päätin ryhdistäytyä ja olokin muuttui heti paremmaks ja olin oikeastaan heti iloinen ja odottavainen! Niin outoa kun eka itkee kuin viimeistä päivää ja seuraavaksi oletkin tosi iloinen :D
Dallasissa kaikki meni hyvin, koska jenkkinainen auttoi minua kaikessa. Niin kilttiä ! Dallasissa mulla oli viellä lento pääteasemalleni Rapid Cityyn. Lento oli rauhallinen omaltaosaltani ja ainoa tunne oli vain innostuneisuus. Kun pääsin Rapid Cityyn menin suoraan baggage claimille. Sieltä mua tultaisiin hakemaan. En ollut varma kuka tulee hakemaan :D Olisiko se hostperhe, aluevalvoja vai kuka ? :D Sitten kun en viellä tiennyt kuka näyttää keltäkin. Olin vähän hukassa ja piti soittaa pari puhelu. Sitten mua tultiikin hakemaan ja hakia oli mun aluevalvoja jolla oli mukana kolme muuta vaihto-oppilasta. Olin eka että, onko mulla kolme host-siskoo vai mitä, olin vähä ulapal et kuka on nyt kuka ja luulin myös jossaivaihees, että mun aluevalvoja olis mun host-äiti :D No mentiiin autolle ja lähdettiin ajamaan Hay Springiä päi ja autossa kaikki selvis, että kuka on kukin. Ne kolme vaihtarityttöö tuli vaan mukaan kun ne kelas et olis kivempi mulle! Vaikka olin valvonut 24 h niin mua ei väsyttänyt yhtään enkä saanut unta autossakaan. Ajettiin noin 2 h ja sit oltiinkin perillä Hey Springis! Mun hostäiti olikin jo talon portailla odottelemassa mua. Kun pääsin autosta pois kello oli joku 12 yöl paikallista aikaa (Suomes 8 aamul ). Huomasin heti et on tosi lämmintä ja heinäsirkat vaa laulo. Menin suoraan nukkuu ja mua oottikin ihana jenkkisänky <3
 Tää talo sijaitsee kadulla ja täs on vieres, takana ja vastapäätä taloja ja koko katu on siis täynä taloja. Tää sijaitsee melkein Hay Springin keskustaa ja kouluni on iha vieres , silleen et nään sen kun meen takapihalle ! :D Tää Hay Spring sijaitsee maaseudulla tai tää kylä on rakennettu peltojen keselle. Heti kun lähdet Hay Springist pois johonki viereiseen kylään niin näet vaan peltoo, maissipeltoo, farmeja ja lehmii :D ''Isoon kaupuunki'', mis ois yli 50 000 ihmistä sijaitsee 3 h ajomatkan päässä :D

       Mitä nään huoneen ikkunasta 


Talo missä asun

                                                                    





Tosiaan sain tietää keskiviikkona, että mulla on hostperhe ja olin tosi innoissani.... mutta perjantaina noin kello 18 ( alle 24 h lähtöön) äiti oli saannu tältä perheeltä viestiä, että he eivät oo missään vaiheessa olleet aikoneet ottaa vaihtaria. No siit synty vähä draamaa ja kyynelitä vuodatettii , kun en tienny mitä oikeen tapahtuu. No onneksi kaikki käänty parhain ja STS hoiti mulle pysyvän perheen samasta paikasta mistä mun edellinenki perhe oli ja kaikki jatkui suunitelmien mukaan. Olin niin helpottunut! Tosiaan sain tosi niukat tiedot tästä perheestä, koska perhe vaihtui lyhyellä varoitusajalla. En tiennyt miltä hostperheeni näyttää esim. :D Tiesin vain, että perheeseen kuuluu hostäiti Judy , hostisä Michael ja kolme koiraa :) Kun saavuin paikallista aikaa lauantaina kello 12 yöllä, niin hostäitini lapsenlapsi oli oottamassa mua tai itseasiassa oli nukahtanut sohvalle :D. Judy kerto et se oli ollu tosi innoissaan kun mä tulin niin se oli halunnu nähä mut , mutta se oli ehtinyt nukahtaa. Olin tosi otettu  :) Hosäitini on kotiäiti ja hostisäni ajaa rekkaa ja on viljeliä. Juttelin eilen tosi paljon perheen kaa ja he ovat tosi hauskoi ja rentoja ! Nään käy kirkos joka sunnuntai, mut he sanoivat et on iha ok jos en haluu käydä. Ite sanoin et ei ehk joka sunnuntai, mut kyl mä haluun kokeen senki :D Ainoo miinuspuoli on et nää ei oikee matkustele, joten en pääse usein shoppailemaan kaikkii kivoi vaatteit :D mut mun aluevaloja selitti et hän haluis lähtee muutaman vaihatrin kaa täält samalt alueelt jonnekki retkelle ja olin heti et yesyes :D sit ku STS järjestää mun mielest kans kaikkii retkii Amerikassa niin meen varmaa niihinki :)

Mul on tää aikaero rytmi iha sekasi. Esim kun tulin la yöllä Hey Springii, olin valvonu sitä enne 24 h :D sitten nukuin vaan 2 h ja heräsin 2 yöllä ja valvoin kokopäivän kello 17 asti ja heräsin nyt 2 yöllä :D ja tässä sitä valvotaan vieläkin pirteenä ! Ehkä tää kohta alkais tasottuu :D Mennään tänään kattoo mulle prepid-liittymää et saadaan puhelin toimimaan! Netti onneksi toimii läppärissä, kun saan käyttää perheen nettiä. Mul pitäis kai alkaa koulu tiistaina ja sain kuulla et ei ikinä perjantaisin koulua JEIJ !  Jep ei täs muuta, kello näyttää nyt 4.43 ja suomessa olis silloi 13.43 :D Sori et ei hirveesti kuvii ku en oo ehtiny ottaa! SEE YA!!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti